Tips untuk Melawan selsema

06/23/2015 11:35

Bersin, tekak gatal, berair hidung semua orang tahu tanda-tanda awal selesema, mungkin penyakit yang paling biasa dikenali. Walaupun selesema biasa biasanya ringan, dengan gejala yang berpanjangan 1-2 minggu, ia adalah punca utama lawatan doktor dan hari terlepas dari sekolah dan bekerja. Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, 22 juta hari sekolah hilang setiap tahun di Amerika Syarikat disebabkan oleh selesema.

Dalam perjalanan setahun, orang di Amerika Syarikat mengalami 1000000000 selsema, menurut beberapa anggaran.

Kanak-kanak mempunyai kira-kira 6 hingga 10 selesema setahun. Salah satu sebab penting mengapa selsema adalah begitu biasa pada kanak-kanak kerana mereka sering dalam hubungan yang rapat antara satu sama lain di pusat-pusat penjagaan kanak-kanak dan sekolah. Dalam keluarga dengan kanak-kanak di sekolah, bilangan selsema setiap kanak-kanak boleh menjadi setinggi 12 setahun. Dewasa purata kira-kira 2 hingga 4 selesema setahun, walaupun julat berbeza-beza. Wanita, terutamanya mereka yang berusia 20 hingga 30 tahun, mempunyai lebih selsema berbanding lelaki, mungkin kerana hubungan mereka lebih rapat dengan anak-anak. Rata-rata, orang yang lebih tua daripada 60 mempunyai kurang daripada satu sejuk setahun.

Apa yang menyebabkan selesema?
Virus

Lebih daripada 200 virus yang berbeza diketahui menyebabkan gejala selesema. Sesetengah, seperti rhinoviruses, jarang menghasilkan penyakit serius. Lain-lain, seperti virus parainfluenza dan syncytial pernafasan, menghasilkan jangkitan ringan di kalangan orang dewasa tetapi boleh menimbulkan jangkitan pernafasan yang lebih rendah yang teruk pada kanak-kanak.

Rhinoviruses (dari Rhin Yunani, yang bermaksud "hidung") menyebabkan kira-kira 30 hingga 35 peratus daripada semua selsema dewasa, dan yang paling aktif pada musim gugur awal, musim bunga dan musim panas. Lebih daripada 110 jenis rhinovirus berbeza telah dikenal pasti. Ejen-ejen ini tumbuh terbaik pada suhu kira-kira 91 darjah Fahrenheit, suhu di dalam hidung manusia.

Ahli-ahli sains berfikir virus korona menyebabkan peratusan besar semua selsema dewasa. Mereka membawa pada selsema terutamanya dalam musim sejuk dan awal musim bunga. Daripada lebih 30 jenis, tiga atau empat menjangkiti manusia. Kepentingan coronaviruses sebagai penyebab selsema adalah sukar untuk menilai kerana, tidak seperti rhinoviruses, mereka sukar untuk berkembang di dalam makmal.

Kira-kira 10 hingga 15 peratus daripada selsema dewasa adalah disebabkan oleh virus juga bertanggungjawab yang lain, penyakit yang lebih teruk: adenoviruses, Coxsackievirus, echoviruses, orthomyxoviruses (termasuk influenza A dan B virus yang menyebabkan selsema), paramyxoviruses (termasuk beberapa virus parainfluenza), pernafasan virus syncytial dan entero.

Punca-punca 30 hingga 50 peratus daripada selsema dewasa, dianggap sebagai virus, kekal tidak dikenali. Virus sama yang menghasilkan selsema di kalangan orang dewasa kelihatan menyebabkan selsema pada kanak-kanak. Kepentingan relatif pelbagai virus selesema dalam kanak-kanak, bagaimanapun, adalah tidak jelas kerana ia adalah sukar untuk mengasingkan punca sebenar gejala dalam pelajaran kanak-kanak dengan selsema.

Cuaca

Tidak ada bukti bahawa anda boleh mendapatkan sejuk dari pendedahan kepada cuaca sejuk atau daripada mendapat sejuk atau terlalu panas.

Faktor-faktor lain

Terdapat juga ada bukti bahawa peluang anda untuk mendapatkan sejuk yang berkaitan dengan faktor-faktor seperti senaman, diet, atau tonsil atau adenoids diperbesarkan. Sebaliknya, kajian menunjukkan bahawa tekanan psikologi dan penyakit yang memberi kesan alahan hidung atau tekak anda boleh memberi kesan kepada peluang anda dijangkiti oleh virus sejuk.
Musim Sejuk
Di Amerika Syarikat, kebanyakan selesema berlaku semasa musim luruh dan musim sejuk. Bermula pada akhir Ogos atau awal September, kadar selsema meningkat perlahan-lahan selama beberapa minggu dan kekal tinggi sehingga Mac atau April, apabila ia menurun. Perubahan bermusim boleh berkaitan dengan pembukaan sekolah-sekolah dan cuaca sejuk, yang gesa orang yang menghabiskan lebih banyak masa di dalam rumah dan meningkatkan peluang bahawa virus akan merebak ke anda dari orang lain.

Perubahan bermusim dalam kelembapan relatif juga boleh memberi kesan kepada kelaziman selesema. Yang paling biasa virus sejuk menyebabkan hidup lebih baik apabila kelembapan yang rendah-bulan sejuk tahun ini. Cuaca sejuk juga boleh membuat lapisan bahagian dalam hidung anda lebih kering dan lebih terdedah kepada jangkitan virus.

Tanda-tanda selesema biasa

Tanda-tanda selesema biasa biasanya bermula 2-3 hari selepas jangkitan dan sering termasuk

    
Lendir penumpukan dalam hidung
    
Kesukaran bernafas melalui hidung anda
    
Bengkak sinus anda
    
Bersin
    
Sakit tekak
    
Batuk
    
Sakit kepala

Demam biasanya sedikit tetapi boleh mendaki ke 102 darjah Fahrenheit pada bayi dan kanak-kanak. Gejala sejuk boleh bertahan 2-14 hari, tetapi seperti kebanyakan orang, anda mungkin akan pulih dalam seminggu. Jika gejala-gejala berlaku sering atau bertahan lebih lama daripada 2 minggu, anda mungkin mempunyai alahan daripada selesema.

Selsema kadang-kadang boleh membawa kepada jangkitan bakteria telinga tengah atau sinus, yang memerlukan rawatan dengan antibiotik. Demam panas, kelenjar bengkak ketara, sakit resdung yang teruk dan batuk yang menghasilkan mukus, boleh menunjukkan komplikasi atau penyakit yang lebih serius yang memerlukan lawatan ke pembekal penjagaan kesihatan anda.
Penghantaran selesema biasa
Anda boleh dijangkiti oleh virus sejuk oleh salah seorang daripada kaedah ini.

    
Menyentuh kulit atau permukaan alam sekitar anda, seperti telefon dan rel tangga, yang mempunyai kuman sejuk pada mereka dan kemudian menyentuh mata atau hidung
    
Menghirup titis lendir penuh dengan kuman sejuk dari udara

Rawatan untuk selesema biasa
Tidak ada ubat untuk selesema biasa, tetapi anda boleh mendapatkan bantuan daripada gejala sejuk anda dengan

    
Berehat di atas katil
    
Minum banyak cecair
    
Gargling dengan air garam suam atau menggunakan semburan tekak atau lozenges untuk tekak menggarut atau sakit
    
Menggunakan jeli petroleum untuk hidung mentah
    
Mengambil aspirin atau acetaminophen, Tylenol, sebagai contoh, untuk sakit kepala atau demam

Perkataan-hati: Beberapa kajian telah mengaitkan penggunaan aspirin kepada pembangunan sindrom Reye pada kanak-kanak pulih daripada selesema atau cacar air. Sindrom Reye ialah penyakit yang jarang berlaku tetapi serius yang biasanya berlaku pada kanak-kanak yang berumur di antara 3 dan 12 tahun. Ia boleh menjejaskan semua organ-organ tubuh, tetapi yang paling sering otak dan hati. Walaupun kebanyakan kanak-kanak yang hidup episod sindrom Reye tidak mengalami apa-apa kesan yang berpanjangan, penyakit yang boleh membawa kepada kerosakan otak yang kekal atau kematian. American Academy of Pediatrics mengesyorkan kanak-kanak dan remaja tidak diberi aspirin atau ubat yang mengandungi aspirin apabila mereka mempunyai sebarang penyakit virus seperti selesema.

Over-the-kaunter ubat sejuk

Nonprescription ubat selesema, termasuk dekongestan dan suppressants batuk, boleh mengurangkan beberapa gejala sejuk anda tetapi tidak akan menghalang atau memendekkan tempoh sejuk anda. Lebih-lebih lagi, kerana kebanyakan ubat-ubatan ini mempunyai kesan sampingan seperti rasa mengantuk, pening, insomnia, atau sakit perut, anda perlu mengambil mereka dengan baik.

Over-the-counter antihistamin

Antihistamin nonprescription boleh memberi anda kelegaan daripada gejala-gejala seperti hidung berair dan mata berair yang biasa dikaitkan dengan selesema.

Antibiotik

Jangan sekali-kali mengambil antibiotik untuk merawat selesema kerana antibiotik tidak membunuh virus. Anda perlu menggunakan ubat-ubatan preskripsi hanya jika anda mempunyai komplikasi bakteria jarang berlaku, seperti sinusitis atau jangkitan telinga. Di samping itu, anda tidak perlu menggunakan antibiotik "hanya dalam kes" kerana mereka tidak akan menghalang jangkitan bakteria.

Stim

Walaupun menyedut wap sementara boleh melegakan gejala-gejala kesesakan, pakar-pakar kesihatan telah mendapati bahawa pendekatan ini bukanlah rawatan yang berkesan.
Pencegahan
Terdapat beberapa cara anda boleh menjaga diri daripada mendapat selesema atau lulus satu kepada orang lain.

    
Kerana kuman sejuk di tangan anda boleh masuk melalui mata dan hidung anda, pastikan tangan anda jauh dari kawasan-kawasan badan anda
    
Jika boleh, elakkan berada dekat dengan orang-orang yang mempunyai selesema
    
Jika anda mempunyai sejuk, elakkan yang dekat dengan rakyat
    
Jika anda bersin atau batuk, tutup hidung atau mulut anda.

Membasuh tangan

Membasuh tangan dengan sabun dan air adalah yang paling mudah dan salah satu cara yang paling berkesan untuk menjaga dari mendapat selesema atau memberikan mereka kepada orang lain. Semasa musim sejuk, anda perlu mencuci tangan dengan kerap dan mengajar anak-anak anda untuk melakukan perkara yang sama. Apabila air tidak boleh didapati, CDC mengesyorkan menggunakan berasaskan alkohol produk yang dibuat untuk mencuci tangan.

Membasmi kuman

Rhinoviruses boleh hidup sehingga jam 3 pada kulit anda. Mereka juga boleh bertahan sehingga 3 jam pada objek seperti telefon dan pagar tangga. Membersihkan permukaan alam sekitar dengan pembasmi kuman virus-membunuh mungkin membantu mencegah penyebaran jangkitan.

Vaksin

Oleh kerana begitu banyak virus yang berbeza boleh menyebabkan selesema biasa, prospek untuk membangunkan vaksin yang akan menghalang penghantaran semua daripada mereka adalah malap. Ahli-ahli sains, bagaimanapun, terus mencari penyelesaian kepada masalah ini.

Kaedah pencegahan terbukti

Echinacea

Echinacea adalah makanan tambahan pemakanan herba yang sesetengah orang gunakan untuk merawat selsema mereka. Penyelidik, bagaimanapun, telah mendapati bahawa walaupun herba boleh membantu merawat selsema anda jika diambil pada peringkat awal, ia tidak akan membantu menghalang mereka.

Satu kajian penyelidikan yang dibiayai oleh Pusat Kebangsaan Perubatan Komplementari dan Alternatif, sebahagian daripada Institut Kesihatan Kebangsaan, mendapati Echinacea yang tidak afektif pada setiap kanak-kanak merawat berumur 2 hingga 11.

Vitamin C

Ramai orang yang yakin bahawa mengambil kuantiti besar vitamin C akan menghalang selsema atau melegakan gejala. Untuk menguji teori ini, skala besar-beberapa, kajian terkawal yang melibatkan kanak-kanak dan orang dewasa telah dijalankan. Sehingga kini, tidak ada data muktamad telah menunjukkan bahawa dos besar vitamin C mencegah selesema. Vitamin yang boleh mengurangkan keterukan atau jangka masa gejala, tetapi tidak ada bukti yang jelas.

Mengambil vitamin C lebih jangka masa yang lama dalam jumlah yang besar boleh menjadi berbahaya. Terlalu banyak vitamin C boleh menyebabkan cirit-birit yang teruk, bahaya tertentu untuk orang tua dan kanak-kanak kecil.
Penyelidikan
Terima kasih kepada penyelidikan asas, ahli-ahli sains tahu lebih lanjut mengenai rhinovirus daripada hampir mana-mana virus yang lain, dan mempunyai alat baru yang berkuasa untuk membangunkan ubat-ubatan antiviral. Walaupun selesema biasa tidak mungkin sesuatu yang luar biasa, siasatan lanjut menawarkan harapan untuk mengurangkan beban yang besar daripada masalah ini universal.

Penyelidikan ke atas penghantaran rhinovirus

Banyak kajian mengenai transmisi selesema biasa yang telah dilakukan dengan rhinoviruses, yang turun dalam kepekatan yang tertinggi di rembesan hidung. Kajian menunjukkan orang yang paling mungkin untuk menghantar rhinoviruses dalam kedua untuk hari keempat jangkitan, apabila jumlah virus dalam rembesan hidung adalah paling tinggi.

Para penyelidik juga telah menunjukkan bahawa menggunakan aspirin untuk merawat selsema meningkatkan jumlah virus dalam rembesan hidung, mungkin membuat pesakit sejuk lebih bahaya kepada orang lain.

 

 

Back

© 2015 All rights reserved.

Create a website for freeWebnode