Meningkatkan Kesihatan Emosi

06/24/2015 09:54

Orang yang emosi yang sihat dapat mengawal emosi mereka dan tingkah laku mereka. Mereka mampu untuk menangani cabaran hidup, membina hubungan yang kukuh, dan pulih daripada krisis. Tetapi kerana ia memerlukan usaha untuk membina atau mengekalkan kesihatan fizikal, jadi ia adalah dengan kesihatan mental dan emosi. Meningkatkan kesihatan emosi anda boleh menjadi satu pengalaman yang besar, yang memberi manfaat kepada semua aspek kehidupan anda, termasuk meningkatkan mood anda, membina daya tahan, dan menambah keseronokan keseluruhan hidup anda.
Apa itu kesihatan mental atau kesihatan emosi?

Kesihatan mental atau emosi merujuk kepada keseluruhan psikologi kesejahteraan anda. Ia termasuk cara anda rasa tentang diri sendiri, kualiti hubungan anda, dan keupayaan anda untuk menguruskan perasaan anda dan berurusan dengan kesukaran.

Kesihatan mental yang baik bukan hanya ketiadaan masalah kesihatan mental. Sebagai mental atau emosi yang sihat adalah lebih daripada bebas daripada kemurungan, kebimbangan, atau isu-isu psikologi lain. Daripada ketiadaan penyakit mental, kesihatan mental dan emosi merujuk kepada kehadiran ciri-ciri positif. Begitu juga, tidak berasa buruk adalah tidak sama dengan perasaan yang baik. Walaupun sesetengah orang mungkin tidak mempunyai perasaan negatif, mereka masih perlu melakukan perkara-perkara yang membuat mereka merasa positif untuk mencapai kesihatan mental dan emosi.
Orang yang dari segi mental dan emosi yang sihat mempunyai:

    
Satu rasa kepuasan.
    
A semangat untuk hidup dan keupayaan untuk ketawa dan bergembira.
    
Keupayaan untuk menangani tekanan dan bangkit daripada kesukaran.
    
Satu rasa maksud dan tujuan, dalam kedua-dua aktiviti dan hubungan mereka.
    
Fleksibiliti untuk belajar perkara-perkara baru dan menyesuaikan diri dengan perubahan.
    
A keseimbangan antara bekerja dan bermain, rehat dan aktiviti, dan lain-lain
    
Keupayaan untuk membina dan mengekalkan hubungan memuaskan.
    
Keyakinan diri dan harga diri yang tinggi.

Ciri-ciri positif kesihatan mental dan emosi membolehkan anda untuk mengambil bahagian dalam kehidupan ke tahap setinggi mungkin melalui produktif, aktiviti-aktiviti yang bermakna dan hubungan yang kukuh. Ciri-ciri positif juga membantu anda menangani apabila berhadapan dengan cabaran hidup dan tekanan.
Peranan daya tahan dalam kesihatan mental dan emosi

Sebagai emosi dan mental yang sihat tidak bermakna tidak akan melalui masa yang buruk atau mengalami masalah emosi. Kita semua melalui kekecewaan, kehilangan, dan perubahan. Dan sementara ini adalah bahagian biasa hidup, mereka masih boleh menyebabkan kesedihan, kebimbangan dan tekanan.

Perbezaannya ialah bahawa orang-orang dengan kesihatan emosi yang baik mempunyai keupayaan untuk bangkit kembali dari penyakit, trauma dan tekanan. Keupayaan ini dinamakan daya tahan. Orang yang emosi dan mental yang sihat mempunyai alat untuk menghadapi situasi sukar dan mengekalkan pandangan yang positif. Mereka kekal fokus, fleksibel dan kreatif dalam masa buruk dan baik.

Salah satu faktor utama dalam daya tahan adalah keupayaan untuk mengimbangi tekanan dan emosi anda. Kapasiti untuk mengenali emosi anda dan menyatakan mereka dengan sewajarnya membantu anda mengelakkan diri daripada terjebak dalam kemurungan, kebimbangan, atau lain-lain negeri mood negatif. Satu lagi faktor penting ialah mempunyai rangkaian sokongan yang kuat. Mempunyai orang dipercayai anda boleh dirujuk untuk galakan dan sokongan akan meningkatkan daya tahan anda dalam masa yang sukar.
Kesihatan fizikal yang berhubung dengan kesihatan mental dan emosi

Wanita bekerja penjagaan outTaking badan anda adalah langkah pertama ke arah kesihatan yang kuat mental dan emosi. Minda dan badan yang berkaitan. Apabila anda meningkatkan kesihatan fizikal anda, anda secara automatik akan mengalami lebih mental dan emosi kesejahteraan. Sebagai contoh, senaman bukan sahaja menguatkan jantung dan paru-paru kita, tetapi juga melepaskan endorfin, bahan kimia kuat yang memberi tenaga kepada kita dan mengangkat suasana hati kita.

Aktiviti anda terlibat dalam dan pilihan setiap hari anda membuat mempengaruhi cara anda rasa secara fizikal dan emosi.

    
Dapatkan rehat yang secukupnya. Mempunyai kesihatan mental dan emosi yang baik, ia adalah penting untuk menjaga tubuh anda. Yang termasuk mendapat tidur yang mencukupi. Kebanyakan orang memerlukan tujuh hingga lapan jam tidur setiap malam untuk berfungsi secara optimum.
    
Belajar tentang pemakanan yang baik dan mengamalkannya. Subjek pemakanan adalah rumit dan tidak selalu mudah untuk dimasukkan ke dalam amalan. Tetapi lebih banyak anda belajar tentang apa yang anda makan dan bagaimana ia memberi kesan kepada tenaga dan mood anda, lebih baik anda boleh merasa.
    
Senaman untuk melegakan tekanan dan mengangkat mood anda. Senaman adalah satu penawar yang kuat untuk tekanan, kebimbangan dan kemurungan. Mencari jalan kecil untuk menambah aktiviti untuk hari anda, seperti mengambil tangga daripada lif atau pergi berjalan kaki yang singkat. Untuk mendapatkan manfaat kesihatan yang paling mental, bertujuan untuk 30 minit atau lebih senaman setiap hari.
    
Dapatkan dos cahaya matahari setiap hari. Cahaya matahari mengangkat mood anda, jadi cuba untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 10 hingga 15 minit matahari setiap hari. Ini boleh dilakukan semasa bersenam, berkebun, atau bersosial.
    
Hadkan alkohol dan mengelakkan rokok dan ubat-ubatan lain. Ini adalah perangsang yang unnaturally boleh membuat anda merasa baik dalam jangka pendek, tetapi mempunyai kesan negatif jangka panjang untuk mood dan kesihatan emosi.

Meningkatkan kesihatan mental dan emosi dengan menjaga diri

Dalam usaha untuk mengekalkan dan mengukuhkan kesihatan mental dan emosi anda, ia adalah penting untuk memberi perhatian kepada keperluan anda sendiri dan perasaan. Jangan biarkan tekanan dan emosi negatif membina. Cuba untuk mengekalkan keseimbangan antara tanggungjawab harian anda dan perkara yang anda menikmati. Jika anda menjaga diri anda, anda akan lebih bersedia untuk menangani cabaran jika dan apabila ia berlaku.

Menjaga diri anda termasuk aktiviti-aktiviti yang secara semula jadi melepaskan endorfin dan menyumbang kepada perasaan yang baik mengikuti. Selain latihan fizikal, endorfin juga dikeluarkan secara semula jadi apabila kita:

    
Adakah perkara-perkara yang positif memberi kesan kepada orang lain. Yang berguna kepada orang lain dan yang dinilai untuk apa yang anda lakukan dapat membantu membina harga diri.
    
Mengamalkan disiplin diri. Kawalan diri secara semula jadi membawa kepada rasa Optimisme dan boleh membantu anda mengatasi putus asa, tidak berdaya, dan pemikiran negatif yang lain.
    
Belajar atau mengetahui perkara-perkara baru. Anggaplah ia sebagai "gula-gula intelektual." Cuba mengambil kelas pendidikan dewasa, menyertai kelab buku, melawat muzium, belajar bahasa baru, atau hanya perjalanan di suatu tempat baru.
    
Menikmati keindahan alam semula jadi atau seni. Kajian menunjukkan bahawa hanya berjalan melalui taman boleh menurunkan tekanan darah dan mengurangkan tekanan. Begitu juga dengan berjalan melalui taman atau galeri seni, hiking, mengagumi seni bina, atau duduk di pantai.
    
Menguruskan tahap tekanan anda. Tekanan mengambil tol berat ke atas kesihatan mental dan emosi, jadi ia adalah penting untuk memastikan ia di bawah kawalan. Walaupun tidak semua tekanan boleh dielakkan, strategi pengurusan tekanan boleh membantu anda membawa perkara-perkara ke dalam kira-kira.
    
Hadkan tabiat mental yang tidak sihat seperti membimbangkan. Cuba untuk mengelakkan menjadi sebati dengan tabiat negatif berulang mental pemikiran mengenai diri anda dan dunia bahawa menghisap masa, mengalirkan tenaga anda, dan mencetuskan perasaan kebimbangan, ketakutan, dan kemurungan.

Lebih banyak tips dan strategi untuk menjaga diri anda:

    
Rayuan kepada deria anda. Bertenang dan bertenaga dengan merayu kepada lima deria: penglihatan, bunyi, sentuhan, bau, dan rasa. Dengar muzik yang mengangkat mood, bunga tempat anda di mana anda akan melihat dan bau mereka, mengurut tangan dan kaki kamu, atau menghirup minuman panas.
    
Melibatkan diri dalam bermakna, kerja kreatif. Adakah perkara-perkara yang mencabar kreativiti anda dan membuat anda merasa produktif, sama ada atau tidak anda dibayar untuk itu-perkara seperti berkebun, melukis, menulis, bermain alat muzik, atau membina sesuatu dalam bengkel anda.
    
Dapatkan haiwan kesayangan. Ya, binatang kesayangan adalah tanggungjawab, tetapi menjaga satu membuat anda berasa diperlukan dan disayangi. Tidak ada cinta tanpa syarat cukup sebagai sebagai cinta haiwan kesayangan boleh memberi. Haiwan juga boleh membawa anda keluar dari rumah untuk latihan dan mendedahkan anda kepada orang baru dan tempat.
    
Buat masa lapang keutamaan. Melakukan sesuatu tanpa sebab selain daripada itu ia merasakan yang baik untuk melakukannya. Pergi ke filem lucu, berjalan-jalan di pantai, mendengar muzik, membaca sebuah buku yang baik, atau bercakap dengan kawan. Melakukan sesuatu hanya kerana mereka seronok ada kelonggaran. Bermain adalah satu keperluan kesihatan emosi dan mental.
    
Luangkan masa untuk renungan dan penghargaan. Fikirkan tentang perkara-perkara yang anda bersyukur. Pengantara, berdoa, menikmati matahari terbenam, atau hanya mengambil masa untuk memberi perhatian kepada apa yang baik, positif, dan cantik seperti yang anda pergi tentang hari anda.

Semua orang adalah berbeza; tidak semua perkara akan sama-sama memberi manfaat kepada semua orang. Sesetengah orang merasa lebih baik santai dan perlahan sementara yang lain memerlukan lebih banyak aktiviti dan lebih keseronokan atau rangsangan untuk berasa lebih baik. Apa yang penting adalah untuk mencari aktiviti-aktiviti yang anda menikmati dan yang memberikan anda rangsangan.
Hubungan sokongan: Asas kesihatan emosi

Tidak kira berapa banyak masa yang anda luangkan untuk meningkatkan kesihatan mental dan emosi anda, anda masih perlu syarikat orang lain merasa dan menjadi yang terbaik anda. Manusia adalah makhluk sosial dengan keperluan emosi untuk hubungan dan sambungan positif kepada orang lain. Kami tidak bermaksud untuk terus hidup, apatah lagi berkembang maju, secara berasingan. Otak sosial kita mendambakan teman-walaupun pengalaman telah membuat kami malu dan tidak percaya orang lain.

Sosial interaksi-khusus bercakap dengan orang lain tentang masalah anda-boleh juga membantu untuk mengurangkan tekanan. Kuncinya adalah untuk mencari hubungan yang menyokong dengan seseorang yang menjadi "pendengar yang baik" -someone anda boleh bercakap dengan kerap, sebaik-baiknya muka-muka, yang akan mendengar kepada anda tanpa agenda yang sedia ada untuk bagaimana anda harus berfikir atau merasa . Pendengar yang baik akan mendengar perasaan di sebalik kata-kata anda, dan tidak akan mengganggu atau hakim atau mengkritik anda. Cara terbaik untuk mencari pendengar yang baik? Jadilah pendengar yang baik diri sendiri. Membangunkan persahabatan dengan seseorang yang anda boleh bercakap dengan kerap, dan kemudian mendengar dan menyokong satu sama lain.
Tips dan strategi untuk menyambung kepada orang lain:

    
Dapatkan keluar dari belakang TV atau skrin komputer. Skrin mempunyai tempat mereka, tetapi mereka tidak akan mempunyai kesan yang sama seperti ungkapan faedah atau sentuhan meyakinkan. Komunikasi adalah satu pengalaman yang sebahagian besarnya bukan lisan yang memerlukan anda berada dalam hubungan secara langsung dengan orang lain, jadi jangan mengabaikan hubungan dunia sebenar anda memihak kepada interaksi maya.
    
Luangkan masa setiap hari, muka-muka, dengan orang yang anda suka. Buat menghabiskan masa dengan orang yang anda menikmati keutamaan. Pilih rakan-rakan, jiran, rakan-rakan dan ahli keluarga yang berkeyakinan, positif, dan tertarik pada anda. Ambil masa untuk bertanya mengenai orang yang anda temui di siang hari yang anda suka.
    
Sukarela. Melakukan sesuatu yang membantu orang lain mempunyai kesan yang baik kepada bagaimana anda merasa tentang diri anda. Maksud dan tujuan anda dapati dalam membantu orang lain akan memperkaya dan mengembangkan hidup anda. Tiada had kepada peluang sukarelawan individu dan kumpulan anda boleh meneroka. Sekolah-sekolah, gereja, bukan keuntungan, dan pertubuhan kebajikan dari segala macam bergantung kepada sukarelawan untuk hidup.
    
Menjadi tukang kayu a. Sertai rangkaian, tindakan sosial, pemuliharaan, dan kumpulan berkepentingan khas yang bermesyuarat secara tetap. Kumpulan-kumpulan ini menawarkan peluang yang menarik untuk mencari orang-orang yang bersama-sama kepentingan-orang yang anda suka yang dengan yang rakan-rakan yang berpotensi.

Faktor-faktor risiko untuk masalah mental dan emosi

Kesihatan mental dan emosi anda telah dan akan terus dibentuk oleh pengalaman anda. Pengalaman awal kanak-kanak adalah amat penting. Faktor genetik dan biologi juga boleh memainkan peranan, tetapi ini juga boleh diubah oleh pengalaman.
Faktor-faktor risiko yang boleh menjejaskan kesihatan mental dan emosi:

    
Sambungan miskin atau lampiran kepada penjaga utama anda awal dalam hidup. Rasa sunyi, terpencil, tidak selamat, keliru, atau disalahgunakan sebagai bayi atau anak kecil.
    
Trauma atau kerugian yang serius, terutamanya pada awal kehidupan. Kematian ibu bapa atau pengalaman traumatik lain seperti peperangan atau hospital.
    
Tidak berdaya dipelajari. Pengalaman negatif yang membawa kepada kepercayaan bahawa anda tidak berdaya dan bahawa anda mempunyai sedikit kawalan ke atas situasi dalam hidup anda.
    
Penyakit, terutamanya apabila ia kronik, melumpuhkan, atau mengasingkan anda daripada orang lain.
    
Kesan-kesan sampingan ubat-ubatan, terutama pada orang tua yang mengambil pelbagai ubat-ubatan.
    
Penyalahgunaan dadah. Alkohol dan penyalahgunaan dadah kedua-duanya boleh menyebabkan masalah kesihatan mental dan membuat wujud terlebih dahulu masalah mental atau emosi buruk.

Apa sahaja faktor dalaman atau luaran yang membentuk kesihatan mental dan emosi anda, ia tidak pernah terlambat untuk membuat perubahan yang akan meningkatkan psikologi kesejahteraan anda. Faktor-faktor risiko boleh terlawan dengan faktor pelindung, seperti hubungan yang kukuh, gaya hidup yang sihat, dan menangani strategi pengurusan tekanan dan emosi negatif.
Bila perlu mendapatkan bantuan profesional untuk masalah emosi

Jika anda telah melakukan usaha yang konsisten untuk meningkatkan kesihatan mental dan emosi anda dan anda masih tidak merasa baik-maka ia adalah masa untuk mendapatkan bantuan profesional. Kerana kita mempersatukan jadi sosial, input daripada yang berpengetahuan, prihatin profesional boleh mendorong kita untuk melakukan perkara-perkara untuk diri kita sendiri bahawa kita tidak dapat lakukan pada kita sendiri.
Perasaan bendera merah dan tingkah laku yang mungkin memerlukan perhatian segera

    
Tidak dapat tidur
    
Rasa down, putus asa, atau tidak berdaya kebanyakan masa
    
Masalah kepekatan yang mengganggu kerja anda atau kehidupan di rumah
    
Menggunakan nikotin, makanan, ubat-ubatan, atau alkohol untuk mengatasi emosi sukar
    
Pemikiran atau kebimbangan bahawa anda tidak dapat mengawal negatif atau merosakkan diri
    
Pemikiran kematian atau membunuh diri

Jika anda mengenal pasti dengan mana-mana gejala-gejala ini bendera merah, pertimbangkan membuat temujanji dengan profesional kesihatan mental.
Bantuan lebih untuk kesihatan emosi

    
Kesukarelawanan dan Manfaat mengejutkan: Membantu Lain Walaupun Membantu Diri Anda
    
Cara Membuat Kawan: Tips Mesyuarat Rakyat dan Bangunan Persahabatan
    
Memupuk Kebahagiaan: Lima Tips untuk Dapatkan Kepuasan Semakin Joy Daripada Kehidupan
    
Mencari Jurupulih Siapa Boleh Bantu Anda Sihat: Mendapatkan Kebanyakan daripada Terapi dan Kaunseling
    
Bagaimana Tidur Lebih Baik: Tips untuk Mendapatkan Tidur yang lena
    
Bantuan Hubungan: Nasihat untuk Membina Hubungan yang sihat, Happy dan Memuaskan
    
Cara Mudah Memulakan Bersenam: Membuat Berhati Bahagian Fun Kehidupan Setiap hari anda
    
Makan sihat: Tips Mudah untuk Merancang Diet Sihat dan Cukup dengan Ia
    
Apakah yang dimaksudkan dengan Pelan Latihan terbaik untuk Me? Mengambil "kerja" daripada latihan dengan pelan kecergasan yang "sesuai" anda

 

4 Manfaat Kesihatan Yang Luar Biasa Berpuasa Di Bulan Ramadhan

Back

© 2015 All rights reserved.

Create a website for freeWebnode