Masalah Ejakulasi

04/12/2015 10:24

Ejakulasi pramatang adalah masalah ejakulasi yang paling biasa. Ia adalah di mana lelaki berejakulasi terlalu cepat semasa persetubuhan.

Ramai lelaki tidak pasti berapa lama seks 'normal' harus berlangsung sebelum ejakulasi. Satu kajian meninjau 500 pasangan dari lima negara yang berbeza didapati purata masa antara seorang lelaki meletakkan zakarnya ke dalam faraj ejakulasi dan pasangannya adalah sekitar lima dan setengah minit.

Walau bagaimanapun, ia terpulang kepada individu dan pasangannya untuk membuat keputusan sama ada mereka berpuas hati dengan masa yang diambil untuk dia pancut. Tidak ada definisi bagaimana hubungan lama harus bertahan.

Episod sesekali ejakulasi pra-matang adalah biasa dan tidak membimbangkan. Walau bagaimanapun, jika anda mendapati bahawa kira-kira separuh daripada percubaan anda untuk mempunyai hubungan seks dalam hasil ejakulasi pra-matang, ia mungkin membantu untuk mendapatkan rawatan.

Kebanyakan lelaki dengan masalah ini tidak perlu sentiasa mempunyai ia - mereka akan pernah ejakulasi biasanya. Ini boleh dirujuk sebagai 'kedua' ejakulasi pra-matang.

Ia adalah kurang biasa bagi seorang lelaki yang telah selalu mengalami ejakulasi pra-matang (sejak menjadi aktif secara seksual) - ini dikenali sebagai 'rendah' ​​atau sepanjang hayat ejakulasi pra-matang. Ia memberi kesan kepada kira-kira satu dalam 50 lelaki di England. Dalam kebanyakan kes ejakulasi pra-matang sepanjang hayat:

    
terdapat ketidakupayaan untuk melambatkan ejakulasi semasa hubungan seks setiap kali atau paling kali
    
keadaan yang menyebabkan perasaan malu atau kecewa dan kesan ke atas kualiti hidup, menyebabkan lelaki itu untuk mengelakkan keintiman seksual

Ejakulasi yang lambat

Ejakulasi yang lambat (gangguan orgasmic lelaki) dikelaskan sebagai sama ada:

    
mengalami kelewatan sebelum ejakulasi adalah mungkin
    
tidak dapat pancut di semua walaupun lelaki itu mahu dan pendirian beliau adalah normal

Tidak ada definisi set untuk menggambarkan 'berapa lama terlalu panjang, tetapi kelewatan berterusan (dan yang tidak diingini) ejakulasi yang berlangsung selama 30 hingga 60 minit boleh mencadangkan ejakulasi yang lambat.

Sebagai alternatif, jika anda tidak dapat mencapai ejakulasi sekurang-kurangnya separuh masa anda melakukan hubungan seks, anda boleh mempunyai ejakulasi yang lambat.

Seperti ejakulasi pra-matang, ejakulasi yang lambat boleh sama ada yang diperoleh atau sepanjang hayat. Ejakulasi ditangguhkan sepanjang hayat adalah kurang biasa dan memberi kesan kepada sesuatu yang dianggarkan dalam 1000 lelaki.

Ejakulasi yang lambat boleh berlaku dalam semua situasi seksual, atau hanya dalam keadaan tertentu - sebagai contoh, anda mungkin boleh ejakulasi biasanya apabila melancap, tetapi tidak ketika melakukan hubungan seks. Apabila ejakulasi yang lambat hanya berlaku dalam keadaan tertentu, terdapat biasanya adalah punca psikologi.
Ejakulasi songsang

Ejakulasi songsang adalah jenis yang jarang masalah ejakulasi. Ia berlaku apabila sperma bergerak ke belakang dan masuk ke dalam pundi kencing dan bukannya datang daripada akhir uretra (tiub melalui mana kencing pas).

Gejala utama ejakulasi songsang termasuk:

    
mengeluarkan air mani tidak, atau hanya sedikit sahaja, semasa ejakulasi
    
menghasilkan air kencing keruh (kerana air mani di dalamnya) apabila anda mula-mula pergi ke tandas selepas mengadakan hubungan seks

Lelaki dengan ejakulasi songsang masih mengalami perasaan klimaks dan keadaan yang tidak menimbulkan bahaya kepada kesihatan. Walau bagaimanapun, ia boleh memberi kesan kepada keupayaan untuk bapa kanak-kanak (membaca tentang kemandulan).
Merawat masalah ejakulasi

Ejakulasi pramatang boleh dirawat dengan ubat-ubatan, seperti yang terpilih reuptake inhibitor serotonin (SSRI) jenis antidepresan, yang boleh membantu kelewatan memancut.

Terapi pasangan, satu bentuk kaunseling, boleh berguna dalam datang dengan teknik untuk rakan-rakan untuk mengamalkan untuk membantu melambatkan ejakulasi.

Disyorkan untuk rawatan ejakulasi lambat bergantung kepada penyebab. Jika ia dianggap sebagai kesan sampingan ubat, beralih kepada ubat alternatif akan membantu. Walau bagaimanapun, jika puncanya adalah dianggap psikologi, kaunseling mungkin akan disyorkan.

Kebanyakan lelaki tidak memerlukan rawatan untuk pancutan air mani songsang kerana mereka masih mampu menikmati kehidupan seks yang sihat dan keadaan yang tidak menjejaskan kesihatan mereka. Dalam beberapa kes, ubat-ubatan boleh digunakan untuk membantu memulihkan ejakulasi normal.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin mempunyai anak-anak, anda mungkin perlu rawatan kesuburan untuk mendapatkan sampel sperma.

Baca lebih lanjut mengenai merawat masalah ejakulasi.
Apa yang menyebabkan masalah ejakulasi?

Masalah ejakulasi adalah kompleks dan boleh disebabkan oleh beberapa perkara, termasuk:

    
tekanan
    
masalah hubungan
    
kebimbangan - seperti seorang lelaki yang cemas bahawa dia akan kehilangan pendirian beliau (mati pucuk), menyebabkan dia 'tergesa-gesa' persetubuhan itu
    
pengalaman traumatik seksual sebelumnya
    
kemurungan
    
beberapa keadaan perubatan atau ubat-ubatan - sebagai contoh, diabetes boleh menyebabkan ejakulasi kelewatan

Sesetengah penyelidik berfikir lelaki itu lebih terdedah kepada ejakulasi pra-matang kerana biologi mereka make-up, seperti mempunyai zakar yang luar biasa sensitif.

Ejakulasi songsang ini disebabkan oleh kerosakan saraf atau otot yang mengelilingi leher pundi kencing (titik di mana uretra menghubungkan ke pundi kencing). Kerosakan ini sering boleh berlaku sebagai komplikasi prostat atau pembedahan pundi kencing.

Baca lebih lanjut mengenai punca-punca masalah ejakulasi.
Siapa yang terbabit

Ejakulasi pramatang adalah jenis yang paling biasa masalah ejakulasi.

Beberapa kajian telah mendapati kira-kira satu dalam tiga orang dilaporkan terjejas oleh ejakulasi pra-matang. Angka sebenar mungkin lebih tinggi kerana ramai lelaki enggan mengakui bahawa mereka mempunyai masalah ini.

Walaupun jarang berlaku, ejakulasi yang lambat mungkin lebih daripada satu masalah maka yang kita jangkakan. Satu kajian mendapati kira-kira satu dalam 20 orang mempunyai masalah mencapai orgasma sepanjang sebulan sepanjang tahun yang lalu.

Walaupun ejakulasi songsang jarang berlaku, ia boleh menjadi satu komplikasi biasa beberapa jenis pembedahan, seperti pembedahan prostat, atau pada lelaki dengan keadaan kesihatan tertentu yang boleh merosakkan saraf, seperti kencing manis atau multiple sclerosis.



Melibatkan pasangan anda

Jika anda menghadapi masalah dengan kehidupan seks anda dan mencari rawatan, ia biasanya disyorkan anda melibatkan pasangan anda sebanyak mungkin.

Berkomunikasi kebimbangan anda sering boleh pergi jauh untuk membantu menyelesaikannya. Dan dalam beberapa kes pasangan anda juga mungkin mempunyai masalah mereka sendiri yang menyumbang ke arah masalah dengan kehidupan seks anda.

Sebagai contoh sesetengah wanita tidak dapat mencapai klimaks semasa hubungan 'normal' dan memerlukan stimulasi manual atau lisan.

Baca lebih lanjut mengenai mengapa bercakap tentang seks adalah penting.
Darah dalam air mani anda

Mencari darah dalam air mani anda (haematospermia) boleh membimbangkan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes ia tidak serius dan akan lulus dalam masa beberapa hari.

Punca paling mungkin adalah jangkitan salur kencing anda (urethritis) dan prostat (Prostat).

Lihat GP anda jika kesan-kesan berterusan, atau melawat perubatan (GUM) klinik genito-urinari tempatan anda kerana sebab-sebab mungkin lebih serius.

Back

© 2015 All rights reserved.

Make a website for freeWebnode