Kesihatan Suami, Sikap Kritikal untuk Jangka Panjang Kebahagiaan Perkahwinan

06/28/2015 10:11

Personaliti bersetuju A suami dan kesihatan yang baik adalah penting untuk mencegah konflik di kalangan pasangan yang lebih tua yang telah bersama-sama masa yang panjang, menurut penyelidikan baru.

Kajian dari penyelidik di Universiti Chicago mendapati bahawa ciri-ciri isteri-isteri bermain kurang peranan dalam mencegah konflik, mungkin kerana harapan yang berbeza di kalangan wanita dan lelaki dalam hubungan jangka panjang.

"Isteri-isteri melaporkan konflik lagi jika suami mereka adalah dalam kesihatan yang kurang baik," kata penulis utama kajian itu, James Iveniuk, Ph.D. calon di Jabatan Sosiologi. "Jika isteri berada dalam kesihatan yang kurang baik, tidak kelihatan apa-apa perbezaan dari segi kualiti perkahwinan untuk suami."

Kajian ini menganalisis data yang dikumpulkan dalam satu kajian kebangsaan dari 953 pasangan heteroseksual yang berkahwin atau hidup bersama-sama. Peserta kajian adalah di antara umur dari 63 hingga 90 tahun. Panjang purata hubungan mereka ialah 39 tahun.

Dibiayai oleh National Institute on Aging, Negara Kehidupan Sosial Kesihatan dan Projek Penuaan berbanding ciri-ciri suami dengan ciri-ciri isteri-isteri mereka - dan sebaliknya - berdasarkan temubual dengan setiap orang di mana mereka diminta untuk menggambarkan diri mereka sendiri.

Iveniuk dan pasukannya penyelidik mendapati perbezaan jantina banyak apabila mereka diperiksa personaliti, termasuk keterbukaan kepada pengalaman, sifat berhati-hati, extraversion, agreeableness, dan kebimbangan.

Mereka menambah sifat baru yang dipanggil "positivity," digambarkan sebagai keinginan keseluruhan seseorang untuk dilihat secara positif.

"Isteri-isteri yang suami menunjukkan tahap yang lebih tinggi positivity dilaporkan konflik kurang," kata Ivenuik. "Bagaimanapun, isteri-isteri 'positivity tidak mempunyai hubungan dengan suami mereka laporan konflik."

Pengukuran kajian itu konflik perkahwinan boleh dirumuskan sebagai, "Berapakah pasangan anda mengganggu anda?" Kata Dr. Linda J. Waite, Lucy Bunga Profesor Sosiologi Bandar dan pengarah Pusat Penuaan di Pusat Pendapat Penyelidikan Kebangsaan di universiti.

Konflik perkahwinan tidak selalunya tentang pertempuran atau keganasan, tetapi sama ada satu pasangan mengkritik yang lain, membuat terlalu banyak permintaan, atau secara amnya mendapat pada saraf orang lain, kata beliau.

Kajian ini juga mendapati bahawa lelaki yang menggambarkan diri mereka sebagai neurotik atau extraverts cenderung mempunyai isteri-isteri yang mengadu tentang kualiti perkahwinan.

Suami dilaporkan lebih kritikan dan permintaan dari isteri-isteri mereka secara keseluruhan, tetapi juga tahap yang lebih tinggi emosi, penyelidik melaporkan.

Para penyelidik mencadangkan bahawa kajian masa depan mungkin mengkaji persoalan sama ada peringkat rendah konflik dalam perkahwinan memerlukan bukan sahaja ketiadaan faktor mengecewakan, seperti kesihatan yang kurang baik dan sifat-sifat negatif, tetapi juga keseimbangan yang lebih baik tanggungjawab emosi antara suami dan isteri.

Mereka berkata beberapa perbezaan-perbezaan di antara suami dan isteri boleh berubah sebagai penyelidik mengkaji pasangan muda memasuki kemudian hari berbanding generasi semasa pasangan yang lebih tua yang mungkin mempunyai lebih peranan jantina konvensional.

Kajian ini telah diterbitkan dalam Jurnal Perkahwinan dan Keluarga.

 

Back

© 2015 All rights reserved.

Make a website for freeWebnode