10 Tanda-tanda Senyap Anda Mungkin Ada Diabetes

06/27/2015 09:01

Kajian baru menunjukkan mengejutkan 25 peratus daripada orang-orang dengan diabetes jenis 2 tidak tahu ia. Jika anda mengalami beberapa petunjuk halus, berbincang dengan doktor anda tentang mendapatkan diuji.
Oleh Lauren Gelman

Diabetes mempunyai banyak tanda-tanda awal, tetapi ia cukup halus bahawa anda mungkin tidak perasan.

"Ia tidak seperti anda bangun satu hari dan tiba-tiba anda dahaga, lapar, dan [pergi ke bilik air] sepanjang masa," kata Melissa Joy Dobbins, RD, seorang pendidik diabetes disahkan di Illinois dan seorang jurucakap Amerika Persatuan Pendidik Diabetes. "Ini mengambil secara beransur-ansur." Sesungguhnya, "kebanyakan orang tidak sedar bahawa mereka mempunyai penyakit kencing manis secara berperingkat-peringkat awal atau pertengahan itu," kata Harun Cypess, MD, penolong profesor perubatan di Sekolah Perubatan Harvard dan doktor kakitangan di Joslin Diabetes Center. Hanya kerana anda tidak sedang dimasukkan tidak bermakna anda kebal daripada masalah yang berkaitan dengan kencing manis, tambah beliau. Semakin lama anda pergi tanpa mengawal diabetes, lebih besar risiko anda untuk penyakit jantung, penyakit buah pinggang, amputasi, buta, dan komplikasi serius yang lain. "Kami mengesyorkan bahawa orang yang mempunyai faktor-faktor risiko untuk penyakit kencing manis, seperti sejarah keluarga atau berat badan berlebihan, dapat dinilai secara tetap," kata Dr. Cypess. Jika anda telah berasa di luar, berbincang dengan doktor anda tentang mendapatkan ujian darah yang mudah yang boleh mendiagnosis penyakit ini. Dan memberi perhatian kepada tanda-tanda penyakit kencing manis.
PENGIKLANAN
masalah tidur iStock / Thinkstock
Anda mengambil lebih waktu rehat

Apabila anda mempunyai diabetes, badan anda menjadi kurang berkesan di memecahkan makanan ke dalam gula, supaya anda mempunyai lebih banyak gula duduk dalam aliran darah anda, kata Dobbins. "Badan anda mendapat membuangnya dengan menyiram keluar dalam air kencing. Itulah sebabnya anda akan ke bilik air banyak. "Kebanyakan pesakit tidak semestinya sedar berapa kerap mereka menggunakan bilik air, kata Dr. Cypess. "Apabila kita bertanya tentang hal itu, kita sering mendengar, 'Oh yeah, saya rasa saya akan lebih kerap daripada saya digunakan untuk," katanya. Tetapi satu bendera merah sama ada keperluan untuk membuang air kecil membuat anda pada waktu malam. Sekali atau dua kali mungkin normal, tetapi jika ia memberi kesan kepada keupayaan anda untuk tidur, yang boleh menjadi petunjuk untuk memberi perhatian kepada.
kaca soda iStock / Thinkstock
Anda thirstier daripada biasa

Membuang air kecil banyak juga akan membuat anda berasa kering. Satu masalah biasa Dobbins melihat dengan pesakit ialah mereka menggunakan minuman seperti jus, soda, atau susu coklat untuk menghilangkan dahaga mereka. Ini minuman manis kemudian membungkus aliran darah dengan gula yang berlebihan, yang boleh membawa kepada masalah ini sekali lagi.
berdiri di atas skala Photodisc / Thinkstock
Anda telah kehilangan berat badan sedikit
IKLAN

Memandangkan bahawa berat badan berlebihan merupakan faktor risiko untuk kencing manis, ia kedengaran bertentang yang menumpahkan pound boleh menjadi tanda penyakit ini. "Berat badan datang daripada dua perkara," kata Dr. Cypess. "Satu, dari air yang anda kehilangan [dari membuang air kecil]. Dua, anda akan kehilangan beberapa kalori dalam air kencing dan anda tidak menyerap semua kalori daripada gula dalam darah anda. "Setelah orang belajar mereka mempunyai diabetes dan mula mengawal gula darah mereka, mereka mungkin mengalami keuntungan tetapi berat" itu satu perkara yang baik, "kata Dr. Cypess, kerana ia bermakna tahap gula dalam darah anda adalah lebih seimbang.
duduk di meja iStock / Thinkstock
Anda berasa goyah dan lapar

Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk pesakit untuk tiba-tiba rasa tak mantap dan segera perlu mencapai karbohidrat, kata Marjorie Cypress, pengamal jururawat di klinik endokrinologi di Albuquerque, New Mexico, dan 2014 Presiden penjagaan kesihatan dan pendidikan untuk Persatuan Diabetes Amerika. "Apabila anda mempunyai gula darah tinggi, badan anda mempunyai masalah mengawal glukosa itu," jelasnya. "Jika anda makan sesuatu yang tinggi dalam karbohidrat, tubuh anda menembak keluar insulin terlalu banyak, dan glukosa anda jatuh cepat. Ini menjadikan anda rasa goyah, dan anda cenderung untuk mendambakan karbohidrat atau gula. Ini boleh membawa kepada kitaran ganas. "
wanita letih iStock / Thinkstock
Anda bosan sepanjang masa

Sudah tentu anda habis setiap sekarang dan kemudian. Tetapi keletihan itu merupakan satu petunjuk penting untuk memberi perhatian kepada; ia mungkin bermakna makanan yang anda makan untuk tenaga tidak dipecahkan dan digunakan oleh sel-sel kerana ia sepatutnya. "Anda tidak mendapat bahan api yang tubuh anda memerlukan," kata Dobbins. "Anda akan menjadi letih dan berasa lemah." Tetapi dalam banyak kes diabetes jenis 2, kadar gula anda boleh dinaikkan untuk sementara, sehingga gejala-gejala ini boleh datang pada perlahan-lahan.
letih pada iStock / Thinkstock
Anda mempunyai angin dan pemarah

Apabila gula darah anda adalah rusak, anda hanya tidak berasa sihat, kata Cypress, dan mungkin menjadi lebih pendek baran. Malah, gula darah tinggi boleh menyerupai gejala-gejala kemurungan seperti. "Anda berasa sangat letih, anda tidak mahu berbuat apa-apa, anda tidak mahu untuk keluar, anda hanya ingin tidur," kata Cypress. Dia akan melihat pesakit yang berfikir bahawa mereka perlu dirawat untuk kemurungan, tetapi kemudian mengalami peningkatan mood selepas gula darah mereka menormalkan.
iStock penglihatan kabur / Thinkstock
Penglihatan anda seolah-olah kabur

Jangan takut ini bukan retinopati diabetik, di mana saluran darah di belakang mata yang semakin musnah, kata Dr. Cypess. Pada peringkat awal diabetes, kanta mata tidak memberi tumpuan dengan baik kerana glukosa membina dalam mata, sementara yang berubah bentuknya. "Anda tidak akan buta dari diabetes," Dr. Cypess katanya meyakinkan pesakit. "Pada kira-kira enam hingga lapan minggu selepas gula darah anda stabil, anda tidak akan merasa itu lagi; mata akan menyesuaikan diri. "
jari dipotong iStock / Thinkstock
Luka dan scrapes anda sembuh dengan lebih perlahan-lahan

Sistem imun dan proses yang membantu tubuh menyembuhkan tidak berfungsi dengan baik apabila paras gula yang tinggi, menjelaskan Dr. Cypess.
sakit kaki iStock / Thinkstock
Terasa gatal kaki anda

Kadar gula tinggi boleh menyebabkan komplikasi sebelum anda sedar anda mempunyai diabetes. Salah satu daripadanya adalah kerosakan saraf yang ringan, yang boleh menyebabkan rasa kebas di kaki anda, kata Cypress.
Doktor bercakap dengan pesakit iStock / Thinkstock
Anda lebih cenderung untuk saluran kencing dan jangkitan yis

Tahap yang lebih tinggi gula dalam air kencing dan faraj boleh menjadi tempat pembiakan bakteria dan ragi yang menyebabkan jangkitan ini. Jangkitan berulang amat membimbangkan. "Biasanya apabila anda terus mendapat jangkitan, doktor akan memeriksa kencing manis jika anda belum mempunyainya," kata Cypress. "Malah, wanita yang pergi ke bilik kecemasan untuk jangkitan saluran kencing sering diperiksa."

 

 

Back

© 2015 All rights reserved.

Create a free websiteWebnode