Bagaimana Pheromones Boleh Ubah Persepsi Anda daya tarikan

06/29/2015 08:27

Adakah anda pernah menemui seseorang terutamanya seksi tanpa mengetahui mengapa? Mungkin anda terjebak oleh pheromones mereka, isyarat kimia yang tidak dapat dilihat yang halus boleh mengubah seseorang perasaan, pemikiran, atau tingkah laku. Menurut kajian baru diterbitkan minggu lepas dalam Biologi Semasa, lelaki dan wanita mengeluarkan isyarat yang berbeza, tetapi anda sedar hanya bertindak balas terhadap jantina yang anda rasa menarik. Dan apabila anda bau pheromones ini, objek kasih sayang anda serta-merta kelihatan lebih seksi dalam fikiran anda.

Sesetengah penyelidik berfikir bahawa pheromones seks kerja dengan menghantar isyarat bawah sedar mengenai jantina * anda kepada orang yang berdekatan. Dalam teori, lelaki dan perempuan masing-masing mempunyai isyarat yang berbeza untuk "memberitahu" rakan kongsi romantis potensi kehadiran mereka dan membantu mempengaruhi tarikan mereka.

Sebagai seorang ahli sains biologi, saya pada mulanya ragu-ragu kajian baru kerana, walaupun banyak cubaan, tiada siapa pernah pasti menunjukkan bahawa pheromones manusia wujud. Manusia tidak mempunyai struktur pheromone-mengesan dipanggil [vomeronasal organ] (http: // Organ vomeronasal), yang terdapat dalam lain pheromone-sensing mamalia seperti tikus, gajah, dan beberapa monyet. The Organ vomeronasal mengandungi satu set khas saraf yang merangsang satu rantau otak yang dikenali sebagai hipotalamus apabila pheromones adalah di udara. Beberapa kajian (di sini dan di sini) telah menunjukkan kewujudan apa-apa struktur, tetapi tiada satu pun yang belum ditemui sambungan saraf ke otak.

Randy Reed, yang mempelajari mekanisme molekul bau di Johns Hopkins School of Medicine dan tidak terlibat dalam kajian ini khususnya, berkata beliau berpendapat bahawa "[yang] komponen molekul dan anatomi bertanggungjawab untuk mengesan tikus pheromone tidak wujud pada manusia . "Ia mungkin bahawa manusia bukannya boleh menggunakan akal utama mereka bau untuk mengesan pheromones, seperti yang telah ditunjukkan untuk babi, tetapi ini tidak menunjukkan sama ada.

Walaupun perasaan waswas utama ini, saya masih tertarik dengan penyelidikan baru kerana idea-idea yang mempunyai asas beberapa fakta. Dalam satu kajian 2005, pheromones sama dari kajian baru teruja hipotalamus pada lelaki dan wanita dengan cara yang khusus gender (iaitu, hanya pheromone dari jantina yang mereka dapati menarik teruja otak). Jadi mungkin Wen Zhou dan rakan-rakannya di Akademi Sains China Institut Psikologi, yang menulis kajian baru, adalah kepada sesuatu.

Zhou dan pasukannya diuji keupayaan persepsi-mengubah daripada pheromones seks (androstadienone, yang terdapat dalam peluh lelaki dan air mani, dan estratetraenol, yang terdapat dalam air kencing wanita) dalam empat kumpulan yang berbeza: wanita heteroseksual, lelaki heteroseksual, lelaki homoseksual dan homoseksual / biseksual wanita. Sebab mereka menggunakan campuran ini orientasi seksual yang berbeza adalah untuk mengusik apa yang mempunyai pengaruh yang lebih besar ke atas sensitiviti pheromone: jantina peserta atau jantina yang mereka dapati menarik.

Para peserta kajian menonton siri video bayang manusia berjalan dengan titik menandakan tangan, kaki, pinggul dan bahu, yang dikenali sebagai "titik cahaya walker." Ini pejalan kaki mempunyai pelbagai tupang pada skala yang dari jantina maskulin -neutral untuk feminin, dan para peserta diminta untuk mengatakan sama ada video yang menunjukkan seorang lelaki atau perempuan.

Apa peserta tidak tahu adalah bahawa, pada masa yang sama, mereka telah terhidu pheromones, bertopeng dengan bau yang kuat ulas. Setiap kumpulan yang terdedah kepada kedua-dua lelaki dan wanita pheromones pada masa yang berlainan, dan kadang-kadang penyelesaian ulas tidak mengandungi pheromones untuk memastikan bau itu sendiri tidak memberi kesan kepada persepsi jantina. Kajian ini juga menguji kimia manusia ketiga yang terdapat dalam peluh (asid isovaleric) bagi kedua-dua lelaki dan wanita, memastikan persepsi jantina tidak dipengaruhi semata-mata oleh kehadiran bahan kimia lama dialami oleh mereka.

Apa yang memeranjatkan daripada curiga ini, eksperimen panned keluar betul-betul seperti yang anda inginkan jika pheromones manusia telah benar-benar menghantar isyarat halus kira-kira jantina: Secara umum, para peserta hanya bertindak balas kepada pheromones dari jantina yang mereka tertarik. Di bawah pengaruh pheromones lelaki perempuan tetapi tidak, lelaki heteroseksual lebih kerap diberi silhouettes gender neutral sebagai feminin. Begitu juga, wanita heteroseksual dan homoseksual lelaki melihat gender neutral silhouettes sebagai lelaki apabila terdedah kepada pheromones lelaki, tetapi tidak orang perempuan.

Menariknya, pheromones nampaknya tidak mempunyai pengaruh ke atas homoseksual / biseksual wanita dalam kumpulan. Ini mungkin telah disebabkan oleh cara kumpulan itu dipilih atau tarikan mereka kepada kedua-dua lelaki dan perempuan.

Zhou dan pasukan penyelidikan beliau mengakui bahawa masih ada banyak kerja susulan yang perlu dilakukan sebelum kita boleh tahu dengan pasti jika pheromones seks wujud pada manusia. Satu kritikan terhadap kajian bayang ialah ia digunakan tahap pheromones banyak kali lebih tinggi daripada apa yang orang akan hadapi dalam alam semula jadi. Ini pheromones seks yang paling kuat sekarang di bahagian-bahagian badan yang anda tidak akan pergi ke nosing melainkan anda adalah, er, biasa dengan individu (air mani dan ketiak untuk pheromone lelaki dan air kencing untuk pheromone yang perempuan). Tidak jelas jika jawapan akan menjadi lebih kuat di antara dua orang hanya berbual di bar, di mana bahagian-bahagian badan akan dilindungi sehingga.

Walau bagaimanapun, berdasarkan analisis mereka, saya perlu bersetuju dengan penemuan Zhou bahawa apa yang dipanggil "pheromones seks" boleh mempengaruhi bagaimana peserta kajian dilihat jantina. Reed adalah "kagum dengan bertimbang rasa dan reka bentuk yang teliti daripada eksperimen," dan begitu juga I. data ini adalah kukuh dan disokong kuat hipotesis (berdasarkan pada statistik "p-nilai"). Reka bentuk eksperimen mereka mempunyai beberapa kawalan logik, yang bererti bahawa mereka benar-benar berfikir tentang bagaimana untuk mengurangkan kesan faktor-faktor di luar pada keputusan mereka. Satu aspek penting dalam menilai sains adalah menjaga fikiran yang terbuka, dan kajian ini pasti membuat saya menganggap bahawa pheromones manusia dapat wujud dan mempengaruhi tarikan seksual manusia.

Jadi, adakah benar-benar pheromones memandu tarikan anda kepada orang yang tidak dikenali tampan di dalam bas? Kajian Zhou itu menambah kepada badan yang semakin meningkat bukti bahawa itu pheromones manusia mungkin wujud, tetapi pengaruh mereka kepada daya tarikan perlu diambil dengan sebutir garam. Pheromones boleh mempengaruhi tarikan, tetapi ia lebih cenderung gabungan faktor-faktor dengan pheromones memainkan beberapa peranan kecil. Isyarat visual, bahasa badan dan quintessential "kimia" bagaimana personaliti anda mesh semua bermain dalam persepsi anda terhadap suatu pertemuan romantik juga. Bagaimana ini diterjemahkan kepada tarikan anda kepada orang yang tidak dikenali inexplicably seksi? Mereka mungkin sedang menarik anda dengan personaliti mereka, bahasa badan dan senyuman, dan bukannya pheromones mereka.

_ * Kami pergi depan dan ke belakang kira-kira sama ada untuk menggunakan jantina perkataan atau jantina di sini. (Ya, mereka adalah berbeza). Para penyelidik menggunakan jantina, dan kita terperangkap dengan itu.

PHEROMISS - Wangian Hormon Pemikat Suami Yang Sangat Tinggi Keberkesanannya Dengan Kuasa 50x Pheromone

Back

© 2015 All rights reserved.

Create a free websiteWebnode